20 april 2009

En till katthund


Jag har alltid tyckt om hundar mer än katter. Jag tror det beror på att jag har vuxit upp med hundar. Först var det min styvmammas Samojed Laika som jag blev fäst vid. Sedan en kompis som hade Taxar - Först Athos, sedan även Aramis. Gosiga, jakttränade och väldigt snälla. Sedan ramlar det på med fler raser - styvpappas Risenschnauzer vid namn Igor var kanske inte min bästa upplevelse (tror inte ens jag fick klappa honom en enda gång) eftersom han bet mamma och blev sjuk, vilket ledde till att han avlivades.

Sen får man ju inte glömma Wilma, vår underbara Labrador Retriever som jag hade vid min sida hela högstadiet och gymnasiet. Hon var en pärla och skitrolig att träna med =). Och just nu är det en liten Yorkshireterrier som jag går ut med titt som tätt, Tindra.

Alla dessa hundar har sin egen personlighet som jag har fått lära känna på olika sätt. En annan liten rackare som jag har fått vara med var Tim - kommer inte ihåg alla raser han var en blandning av men honom minns jag också... Rest In Peace little guy.

En bund trevliga, smått galna, hundar. Min första kontakt med katter.... hmmm.. Om man inte räknar de där som strök runt kvarteren där jag bodde som liten så var det nog Sassa som var först... Sen kom väl Zorro och kort efter det Mirro. Men det var kompisars katter, aldrig mina eller inom min familj. Min syrra skaffade katter men blev av med dem igen när hon flyttade utomlands... Har aldrig blivit "kompis" med dem. Har mina favoriter dock... ofta de feta, lugna och gosiga katterna. Men de har också klor och kan få ryck bara av att man kliar på fel ställe...

De kan sköta sig själva, vilket är en enorm fördel, men där försvinner ju också halva nöjet med att ha ett sällskapsdjur. Att ha dem utomhus is the shit, skulle aldrig vilja ha en innekatt - men jag måste också ha en fästingbortplockare hemma för jag tycker det är så himla äckligt... Det upptäckte jag igår när Gustaf kom in till mig med en stor rackare på ryggen. Lite synd tyckte jag om honom men jag slängde ut honom igen. Om det inte vore för den där lilla parasiten hade han fått sova i min säng.

Tiden man måste lägga på en hund är enorm, därför kan jag inte ha någon.. Men en dag ska jag ha en, eller kanske två... Och en katt kan jag tänka mig att slänga med också, det hör till min dröm om att bo på landet...

Så vilket djur föredrar du? Katt eller hund?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar