12 april 2008

En till ledig dag

Jahaja... Det var den mest innehållslösa lördagen på länge. Men liite hände ju ändå eftersom biljetterna till Kina är så gott som bokade och en lösning för att jag ska skunna ta mig till sommarjobbet har dykt upp. Jag är nöjd ändå.

Jag känner mig lite utpumpad sedan igårkväll fortfarande... bara enormt seg. Jag tror att det är stressen för allt skolarbete som spökar. Jag känner mig efter, fast jag vet att det finns tid kvar innan arbeten ska vara inlämnade... men det känns som om jag missar något hela tiden. Som gör att jag måste be om ursäkt till någon lärare varje vecka för att jag inte lämnat in det i tid. Det blir tillslut väldigt påfrestande, bevisligen.

Om jag får barn i mitt liv så vill inte jag att de ska behöva gå i den svenska skolan. För den fungerar så dåligt. Betygssystemet är dåligt. Lärarna är dåliga. Hela systemet har aldeles för stora brister för att det ska vara okej. Man har länge pratat om att ändra betygs-skalan men det hjälper verkligen inte oss som kommer sitte med våra VG+ (Bara liiiite till så har du MVG) som "bara" kommer vara VG i papperen, där det lika gärna skulle kunna betyda G+(+) för en arbetsgivare. Blä på det.

En till sak är hur man arbetar. Visst det är fritt och bra och aldeles underbart att få bestämma själv hur vi vill ha det. Men för min personliga utvecklings skull så behöver jag ett mer strikt schema för hur utvecklingen ska gå till och så lite slutprov och tentor i alla kurser. Så i slutet av varje år måste man kunna allt man gått igenom och prövas för det. I alla kurser. Det betyder ca. 3 prov i veckan under nästan två månaders tid. Där har vi en ordentlig push till varför man ska vara skärpt redan från början. Det är aldeles för enkelt att tänka - "äh, jag fixar det i vår" eller "skit samma, det är ett arbete kvar innan betygen sätts".

Ska jag sätta mig i skolbänken igen så ska jag vara säker på att det inte kommer vara som de senaste tolv åren av mitt liv. För när jag sätter mig där, och tittar på läraren, så tänker jag lära mig något och lyssna på vad han säger, i stället för att skita i det och bara flyta med i arbetet tills kursen är slut. Då man inser att jag lika gärna kunde ha struntat i det från första början.

Så där ja. Ytterligare lite mer innehåll i dagens loggbok. Kramar från MiG

4 kommentarer:

  1. Hur ska du ta dig till jobbet?

    SvaraRadera
  2. du vet vad jag tycker om skolan..... jag täker göra som du

    SvaraRadera
  3. Jag ska köra bil. Pappa kommer ju vara i Kina så jag kan låna hans tills hankommer tillbaka

    SvaraRadera
  4. Då kan jag cykla till Kumla och åka med dig om jag får jobb... eller... nja.. inte så bra idé kanske :p

    SvaraRadera